torsdag 28 maj 2009

Lite nybörjartips!

Det är många som frågar vad man ska börja med och vilka verktyg man ska starta med så här kommer lite tips och trix.

Lägg alltid ihop tårtan dagen före du täcker den så att den får stå till sig i kylskåpet, vira också ett lager plastfolie tight runt om så att fyllningen håller sig på plats. Tårtbotten får då en chans att suga åt sig av mousserna och mousserna hinner stelna, du kommer märka stor skillnad på hur lätt det sedan är att klä tårtan. Tårtan blir dessutom mer saftig när den får stå till sig.

Täck sedan tårtan med en smörkräm, detta gör man för att få en fuktspärr mellan tårtan och sockerpastan som annars lätt blir svettig. Eftersom jag alltid fyller mina tårtor med gräddiga mousser saknar man inte grädden runt om tårtan. Lägg på ett lock utkavlad sockerpasta.

Smoothern:
Med hjälp av detta till synes simpla verktyg får du perfekt finnish på dina tårtor, värd varenda krona. Den är också suverän som hjälp när man rullar långa korvar.


Bild lånad från www.tartdecor.se
Färger:
När man färgar sockerpasta är det en stor fördel att använda sig av pastafärger då flytande färg lätt blöter upp sockerpastan och gör den kladdig. Det finns också flytande färger för att måla och skriva samt pulverfärger för att göra effekter på dina sockerarbeten.


Bild lånad från www.tartdecor.se
Sugarpaste:
Använder man främst för att täcka tårtan med men kan även användas för att göra enklare dekorationer

Flowerpaste:
Har den fördelen att man kan kavla den riktigt riktigt tunt, används vid tillverkning av sockerblommor men även för att göra draperingar och fina kläder till sockerfigurer mm

Modelleringspasta:
Är en blandning mellan sugarpaste och flowerpaste och är optimalt för att modellera figurer i, den får en hård yta men håller sig mjuk på insidan i flera veckor.

Ätbart lim:
Med hjälp av ätbart lim kan du fästa dekorationer på din tårta eller sätta ihop två delar med varandra när man gör sockerfigurer mm


Bild lånad från www.tartdecor.se

Lätta verktyg att använda:
Det finns en massa praktiska och enkla verktyg man kan använda sig av bla det här ejektorsetet för rosenblad, detta finurliga verktyg både stansar ut och präglar bladnerver på en och samma gång, myyyyket praktiskt:

Bild lånad från www.tartdecor.se

Mer enkla verktyg hittar du hos www.tartdecor.se och www.kakburken.se de har massor av roliga verktyg som är enkla att använda, surfa runt lite så lovar jag att du finner inspiration för din tårta!

Lycka till med tårtbaket!

5 kommentarer:

  1. tack för tipsen- det är verkligen både matnyttigt och kul att läsa!!

    SvaraRadera
  2. Hej Alice

    Du skriver att du är återförsäljare åt tårtdecor, innebär det att jag kan komma hem till dig och köpa ex flowerpaste eller kan du skicka med posten.

    Mv/Karin

    SvaraRadera
  3. Karin: Japp det stämmer, jag säljer främst i samband med kurser men är jag hemma är det bara att komma förbi, slå gärna en pling på 070-250 16 87 innan. Det är ingen stor butik men jag har basvaror hemma. Jag har ingen postorder men är aldrig omöjlig!

    Bakmammorna: Tack =)

    SvaraRadera
  4. Oh vad bra det låter. Jag är nämligen i behov av några pkt ballinas flowerpaste samt ätbart lim .Min syster Krick bor i umeå och kan komma ut till Vännas någon dag för att sen ta det med till Piteå ,där jag bor. Jag blir så snål då frakten drar iväg från det större hemsidorna :)
    Kristina kunde Tis ons el torsdag kväll

    SvaraRadera
  5. Hej Karin!
    Tyvärr var ballinas flowerpaste samt ätbart lim slut föra gången jag beställde. Jag har dock ett paket av Squires kitchens flowerpaste hemma den är jättebra men lite dyrare 79:-. Har också en annan variant på lim hemma Holly produkts, kostar 25:- den har jag dock inte provat själv.
    Jag kan tisdag och torsdag =)

    SvaraRadera

 
Antal besökare totalt:
Antal besökare senaste månaden:
Antal besökare den här veckan:
Antal besökare idag:
Antal besökare online just nu: